Ismerd meg közelebbről: Fürész-Mayernik Melinda

Ismerd meg közelebbről: Fürész-Mayernik Melinda

Nincs hozzászólás a(z) Ismerd meg közelebbről: Fürész-Mayernik Melinda bejegyzéshez

A tanárböngésző célja, hogy a  diákok jobban megismerjék a tanáraikat, s így megkönnyítsük nekik a választást, hogy kihez forduljanak a problémájukkal.

Ezért hagyj mutassam be nektek Melindát, akinek jelmondata Have fun, Gyermekként játszva, felnőttként könnyedén! Nagyon tetszik a szemlélete, mert sajnos én azok közé tartozok, akivel megutáltatták a nyelvtanulást általános iskolában. S úgy gondolom, hogy a mai világban nagyon fontos az örömteli tanulás, mert így minden könnyebb. S ha nyelveket tanulunk, olyan világ tárulhat elénk, amiről álmodni sem merünk.

De nem szaporítom tovább a szót, ismerjétek meg Melindát közelebbről.

Eszter: Mit érdemes tudni rólad? Mondj kérlek pár szót magadról!

Melinda:  Matematika-angol szakos pedagógus vagyok, egy 19 hónapos kislány anyukája, akit magyarul és angolul is nevelek.Fürész-Mayernik Melinda és gyermeke Olyan szerencsés helyzetben élek, hogy elmondhatom magamról: a hobbim a hivatásom. Már egészen kislány koromban tudtam, hogy tanítani szeretnék (gyerekeket és felnőtteket) s ebből az álomból valóság válhatott. Az angol nyelv szeretetét és ismeretét igyekszem átadni kicsiknek és nagyoknak egyaránt, a szülőket pedig bátorítom és motiválom, hogy ők is nyugodtan vegyenek részt aktívan gyermekeik angol nyelvi fejlesztésében. Szívügyem a korai nyelvoktatás témája és a gyerekek nyelvi fejlesztése, ezért igyekszem minden lehetőséget megragadni, hogy az emberekben az erről kialakult negatív képet átalakítsam s megmutassam, hogy játszva is lehet nyelvet tanulni.

 

Eszter: Milyen módszerekkel próbálod megszerettetni a gyerekekkel és a szülőkkel az angolt?

Melinda: A foglalkozásaimon mindig olyan tevékenységeket választok, amik a gyerekek életkorához és érdeklődési köréhez közel állnak, így könnyedén bevonhatók a játékba. A szókincset és a nyelvtani szerkezeteket mesékbe, mondókákba és dalokba ágyazott formában, észrevétlenül sajátíthatják el a gyerekek. Az angol nyelvet is az anyanyelv elsajátításához hasonló módon tanulhatják meg. Kezdetben lovagoltatókkal, csiklandozókkal ismerhetik meg az angol nyelv ritmusát és hangzását, melyet a szülőkkel együtt élhetnek át. Később mozgással és játékos tevékenységekkel tanulhatják meg az angol nyelv alapjait. A módszer lényegében egyszerűnek tűnik, mindent csinálunk ugyanúgy angolul, mint ahogyan magyarul. Futkározunk, labdázunk, gyurmázunk, rajzolunk, énekelünk és mondókázunk, csak éppen nem az anyanyelvünkön tesszük. A gyermek csodálatos képessége, hogy ezekkel a megfelelő módszerekkel és szemléltető eszközökkel képes bármely nyelv elsajátítására, gondoljunk csak arra, hogy magyarul is először csendben figyel, majd egyszer csak elkezdi használni a nyelvet. A gyermek fő tevékenysége a játék, s ezen keresztül könnyedén megszerettethető a nyelv. Játszani pedig mindenki szeret, még az idősebb nyelvtanulók és a felnőttek is. Éppen ezért használom a felnőtteknél is a „játszva tanulás” módszerét.

 

Eszter: Engem nagyon foglalkoztat az a kérdés, hogy azok a szülők is tudják a gyerekeiket tanítani a segítségeddel, akik nem tudnak angolul?

csoportos_foglalkozás_melinda Melinda: Természetesen egy alapszintű angol nyelvtudással könnyebb belevágni a játékos angolozásba a gyermekkel, de ez nem feltétel. Minden a szülőn múlik, hogy mennyi időt és energiát hajlandó arra áldozni, hogy kicsit előre készüljön és megtanuljon egy-egy mondókát vagy dalt, szavakat, kifejezéseket. Akik magasabb szinten beszélnek angolul, azok sem biztos, hogy találkoztak a dajkanyelvi kifejezésekkel és gyerekdalokkal, hiszen ezek egy nyelvvizsgának sem követelményei. Valószínűleg bátrabban kezdenek bele azok a szülők, akiknek vannak ismereteik, de ha kevésbé vagy egyáltalán nem tudnak angolul, akkor is meg tudnak tanulni egy-egy mondókát vagy gyerekdalt, így a gyerkőccel együtt fejlődnek. Az anyagaimat mindig úgy állítom össze, hogy abból a szülők is tanulhassanak, számukra is legyen benne kihívás, akár beszélnek angolul, akár nem. Ezért azt válaszolhatom, hogy igen, azok a szülők is tudják a gyerekeiket „tanítani”, akik nem tudnak angolul. Hiszen ez nem tanítás (azt meghagyjuk az iskolának), itt arról van szó, hogy a gyermek egy pozitív attitűddel találkozzon, a nyelvtanulást a szülővel játékként és kellemes tevékenységként fogadja, szívesen játsszon a szülővel angolul. Egyébként én visszaemlékszem, hogy németet tanultam általános iskolában, a szüleim egy kukkot sem beszélnek németül, mégis tudtak segíteni és éreztem, hogy fontos nekik, hogy nyelvet tanuljak. Ezzel a mintával is nagyon sokat tehetünk gyermekünk nyelvi fejlődéséért, hiszen ha látják, hogy mi szülők is szívesen tanulunk és foglalkozunk a nyelvvel, akkor ez rájuk is átragad.

 

Eszter: Szerinted mikor érdemes elkezdeni tanítani a gyereknek egy másik nyelvet? Hallottam már olyan szülőt, aki azért nem tanítja a gyermekét angolra, mert először tanuljon meg magyarul, s csak utána kezdjen el egy másik nyelvet. Mi a véleményed erről?

Melinda: A válaszom röviden: minél előbb :) Az egyik leggyakoribb tévhit, amivel találkozom, hogy meg kell várni, amíg a gyermek magyarul megtanul, s utána kezdjen egy másik nyelvet. Felmerül a kérdés: mikorra tanulja meg az anyanyelvét? A nyelv egy folyamatosan változó rendszer, sok-sok nyelvjárással és véleményem szerint nem létezik olyan fázis, amikor elmondhatjuk, hogy megtanultam egy nyelvet, mert mindig tanulunk – még az anyanyelvünkön is – új szavakat, kifejezéseket, szakmai vagy más rétegbeli kifejezéseket. Az egészséges ember agyában végtelen hely áll rendelkezésre a nyelveknek, ezért nyugodtan elkezdhetjük játékosan megismertetni a kicsi gyereket is egy másik nyelv hangzásával, hogy később erre alapozhassunk.

(Eszter: Nagyon örülök a válaszodnak. Ebben reménykedtem.  :) )

 

Eszter: Mi a kedvenc gyerekdalod? S miért?

Melinda: Több is van, de ha egyet kellene kiemelni, akkor az If you’re happy and you know it. :) Nagyon kedves, ritmusos és vidám gyerekdal, emellett nagyon jól meg lehet vele tanítani a különböző cselekvéseket: tapsolj (clap your hands), stomp your feet (dobbants), say hello (mondd hello) stb. És remekül variálható, szabadon behelyettesíthető bármilyen más cselekvésre is. Emellett a gyerekeknek is nagy kedvence, minden alkalommal kérik, és piciknél is jól bevethető, a kislányom már önállóan csinálja, ha meghallja az első két ütemet.

Hallgasd meg Te is:

(Nekem is nagy kedvencem 😉 )

Eszter: Van olyan szó, amit nagyon nehezen jegyeztél meg? 

Melinda: Szerencsére könnyen tanultam a nyelveket, ezért nem emlékszem olyan konkrét szóra, ami nehezen ment volna a fejembe. Biztosan volt olyan, de elfelejtettem, valószínűleg valamilyen főiskolai, pedagógiai szakszó lehetett, ami kevésbé fontos a mindennapi élethez. :) Egyébként pedig egy jó trükk, én mindig úgy tanultam szavakat, hogy kicetliztem őket a koleszban, kicsi kártyákat írtam magamnak, vagy kerestem egy hasonló hangzású magyar szót, vagy jelentést, amivel össze tudtam kötni.

Ez a trükk megtalálható a 20+1 nyelvtanulási trükk tanulmányunkban. Ha érdekel, hogy mit szedtünk még össze nektek, amivel könnyebb a nyelvtanulás, akkor regisztrál hírlevelünkre! Kattints ide!

 

Eszter: Mit tartasz a legnagyobb sikerednek a munkádban? 

Melinda: A saját lányom és a gyerekek visszajelzéseit, kedves szavait, amikor lelkesen jönnek egy-egy foglalkozásra, várják, hogy mikor jöhetnek legközelebb és az ő sikereiket tartom a legnagyobb sikernek, hogy láthatom, ahogyan fejlődnek. Amikor a gyerkőc a foglalkozásról hazafele azt kérdezi az anyukájától, hogy holnap is jövünk? J Egy-egy kedves rajztól vagy mondókától mindig meghatódom. És persze a szülők sikere is motivál, hiszen nélkülük nem menne, minden kisgyerek mögött ott áll a szülő is, aki fontosnak tartja a játékos nyelvtanulást. Hálás vagyok az életnek, hogy azt csinálhatom, amit igazán szeretek.

 

Eszter: Te is kiskorodban ismerkedtél meg egy idegen nyelvvel? Ha igen, mi a hasznod most belőle? Ha nem, akkor bánod, hogy nem tanultál egy idegen nyelvet? 

Melinda:  Óvodás koromban kerültem kapcsolatban először a német nyelvvel (akkor még csak az volt) mondókák és dalok, játékok formájában. A mai napig Melinda_foglalkozasvannak olyan dalok, amikre emlékszem és kedves képek jönnek elő ezzel kapcsolatban. Volt a szomszédunkban egy sváb néni is, vele is sokat beszélgettem, ő is tanított mondókákat, versikéket, a házi áldást például svábul. Meghatározó élmények, s meggyőződésem, hogy ennek is köszönhetem, hogy később az iskolában nem voltak gondjaim sem a német, sem az angol nyelvvel. Aztán a középiskolában volt egy fantasztikus angol tanárnőm, akinek a támogatásával végül az angol tanári pálya felé indultam el, amit nagyon köszönök neki a mai napig.

 

Melinda elérhetőségei , ha szívesen részt vennél egy óráján, akkor keresd meg bátran!

Honlapja, ha még több információra vágysz: Kattints ide!

 

 

Ha Te is szeretnéd, hogy elkészítsünk Veled egy PR cikket, akkor nincs más teendőd, mint regisztrálj az oldalon, s írj egy emailt nekünk !

 

 

Vissza